Profesionalita se počítá – proč zůstáváme věrni svému řemeslu

Profesionalita se počítá  – proč zůstáváme věrni svému řemeslu

V poslední době se na trhu často setkáváme s novým trendem – někteří finanční poradci rozšiřují své služby o realitní práci, zatímco makléři zase nabízejí finanční produkty. Na první pohled to na klienta může působit jako skvělý způsob, jak spolupracovat s jedním člověkem, který mu zajistí kompletní servis. 

Z praxe ale víme, že pokud chcete svou práci dělat zodpovědně a poctivě, nemůžete oboje najednou zvládnout dobře ve prospěch klienta. Každá z těchto profesí má svá specifika a jsou potřeba hluboké znalosti. I my v Explicitu jsme 3 roky zpět stáli před podobnou výzvou. Řešili jsme, zda tvořit univerzální obchodníky, kteří budou umět úplně vše, nebo raději odborníky na danou oblast. Více o tom poví jednatelé Milan Šimek a Dalibor Stříbný.  

Co za model jste v Explicitu vybrali? 

Milan: Zůstali jsme u toho, co nám funguje skvěle a čemu věříme. To je vysoká profesionalita a specializace na danou oblast. Byť se to na jednu stranu nabízí, protože finance a reality patří neodmyslitelně k sobě, není dle mého názoru reálné zvládnout obě oblasti kvalitně. Když pominu fakt, zda to lze, nebo nelze zvládnout, už z logiky věci je problém v tom, že makléře si platí prodávající, aby pracoval pro něj. Zatímco finančního poradce potřebuje kupující, aby mu vyřídil hypotéku, a především, aby mu v rámci jeho cashflow poradil, zda je to dobrá investice. Upřímně, neumím si představit, že bych jako makléř prodával nemovitost a zároveň zůstal nestranný a řekl kupujícímu, že to pro něj není dobrá investice a ať nekupuje. Je to prostě střet zájmů!

Dalibor: Když školím makléře, tak to není otázka týdne, měsíce, ale trvá to třeba půl roku a pak se nabírají zkušenosti praxí a školeními, které makléř absolvuje. A když si vezmu první půl rok intenzivního školení a nároků na makléře, dokážu si představit, jaké znalosti spíše nemá finanční poradce jako makléř. Na trhu znám mnoho makléřů, kteří se pokusili rozšířit své pole působnosti o hypotéky a finanční služby, ale po roce s tím skončili, protože zjistili, že obě oblasti nelze dělat plnohodnotně.

Milan: Je to přesně, jak říká Dalibor. Navíc reality jsou mnohem snazší obor než finanční plánování, protože se vše točí kolem „jedné“ věci, a to je nemovitost. Finanční poradce, tedy špičkový finanční poradce, klientovi nemá vyřídit hypotéku. To je administrativní činnost, kterou zvládne udělat paní v bance. Poradce hraje v životě klienta naprosto zásadní roli, a to sice při rozhodování. Musí umět zohlednit jeho současné příjmy, životní situaci, budoucí změny v cashflow, naplánovat s ním pokles příjmů během rodičovské, zahrnout do plánu rizika atd. Především s ním spočítat a vymyslet, jak hypotéku splatí, a ne mu ji spočítat, aby mu vyšla (smích). Poradce a klient – to je vztah na celý život, protože poradce musí klienta koučovat během celé cesty k budoucí rentě. To, že se velmi dobře vyzná v produktech, jako jsou hypotéky, investice, pojištění atp., je jen jedna strana mince – a za mě ta méně důležitá. 

Proč se tedy někteří poradci stávají makléři a obráceně? 

Dalibor: Nejsou schopni si na sebe vydělat. Většinou proto, že nemají dostatek klientů. Důvodů může být mnoho, právě od znalostí oboru až po charakterové vlastnosti. Když už nějakého klienta získají, snaží se mu pak nabídnout finanční poradenství, realitní služby a k tomu ještě zdravou kosmetiku, doplňky stravy nebo registraci do nějakého systému, který slibuje pohádkové zisky. 

Podle čeho vybrat kvalitního parťáka na finance a reality? 

Milan: Když budu mluvit jen za finance, kvalitu poznáte podle dobrých otázek, které vám finanční poradce pokládá. Ptá se vás na vaše preference, vaše úvahy. Na otázky, které zjišťují, co je pro vás v životě důležité. Řeší s vámi budoucnost a rozebírá situace, které můžou teoreticky nastat. Nemluví celou schůzku jen o tom, jak vám udělá danou smlouvu levněji a že ušetříte 133 Kč/rok na povinném ručení. To zvládne i online srovnávač a nepotřebujete na to „odborníka“. Věřím, že klienti, kteří už s Explicitem spolupracují, to znají velmi dobře. 

Dalibor: U nás v realitách je to trochu jiné. Klientovi makléř prodává nemovitost zpravidla jen jednou v životě. Toho někteří zneužívají a nechovají se vůči klientovi korektně. Kalkulují s tím, že už klienta nikdy neuvidí. Proto doporučuji vybírat makléře primárně dle referencí na jeho sociálních sítích nebo třeba na Google. Hodně o jeho práci řeknou i jeho inzeráty. Jsou profesionální? Mají kvalitní, krásné fotky? Používá video? Dron? Je vidět, že si na prezentaci dal záležet? S tím souvisí i firma, ve které pracuje. Bohužel je na trhu mnoho „garážových“ realitek pochybné kvality. Pak je otázka, jak asi budou vypadat jejich služby a jak bude ve finále vypadat prodej vaší nemovitosti. 

Ať už se jedná o prodej/koupi nemovitosti, nebo sestavení finančního plánu, který vám má pomoct dosáhnout soukromé renty na důchod, pamatujte, že se jedná o důležitá a mnohdy zásadní životní rozhodnutí. Skutečný profesionál vám v takových situacích může ušetřit/vydělat miliony. Naopak hlupák, který umí od všeho trochu, vás o miliony může připravit.

Dalibor Stříbný

jednatel Explicit Reality

dalibor.stribny@explicitreality.cz

tel. 777 602 691

 

Milan Šimek

jednatel Explicit Invest

milan.simek@explicitinvest.cz

tel. 724 514 961



Zajímají vás aktuality z realitního trhu

a chcete s námi držet krok?

Budeme vás informovat o nemovitostech a novinkách jako první. No spam.

 

Podobné články: